Friday, December 8, 2017

Masjid No 9 - Masjid Raja Haji Fi Sabilillah Cyberjaya

Kali ini aku nak share tentang Masjid Nombor 9 dalam senarai #MISI HJ SALEH SOLAT DI SERIBU MASJID

Kenapa melompat ke Masjid Nombor 9 eh? Ia berkait dengan khutbah Jumaat tadi di Masjid Di Raja Tengku Ampuan Jemaah Bukit Jelutong yang menyentuh tentang Raja Haji Fi Sabilillah. Mungkin ramai yang tidak mengetahui siapa beliau. 

Raja Haji adalah dari keturunan Bugis Lima Bersaudara - Daeng Chelak, Daing Merewah, Daing Kemasi, Daeng Perani dan Daeng Menambon. Baginda merupakan adik sebapa berlainan ibu dengan Raja Lumu iaitu Sultan Selangor yang pertama. Bapa mereka adalah Daeng Chelak. 

Raja Haji telah syahid ketika berperang menentang penjajah Belanda di Melaka pada tahun 1784. Baginda telah diberi gelaran Marhum Raja Api Teluk Ketapang kerana dikebumikan di Teluk Ketapang, Melaka setelah mangkat ketika berperang.

Amat jelas masjid yang telah dirasmikan oleh Sultan Selangor ketika ini pada 22 hb Jun 2016 diberi nama Masjid Raja Haji Fi Sabilillah adalah untuk memperingati jasa baginda dalam mengembang dan mempertahankan Agama Islam di nusantara ini khususnya Malaysia atau Tanah Melayu.

Berikut adalah sebahagian gambar Masjid Raja Haji Fi Sabilillah Cyberjaya yang wakdan tangkap menggunakan HP Xiomi Mi Max.

Signboard Besar Masjid

Ruang Solat Yang BerukirCantik
Gabungan warna hijau dan ukiran khat yang sangat cantik dan menawan dengan permaidani indah di ruang solat diharapkan memberi kekhusyukan kepada para jemaah ketika bersolat. 

Kubah Masjid dari sisi pandangan bawah
Daripada foto di atas, ayat apakah yang dipapar dan diukir? Tidak pula wakdan perhatikan dengan teliti.

Pintu Utama Masjid

Beranda Masjid

Direktori Pengurusan
Wakdan sangat tertarik dengan Direktori Pengurusan yang ditampal di papan kenyataan. Tidak banyak masjid yang berkongsi info ini dengan orang ramai. Sebuah masjid yang baharu sahaja berusia setahun lebih diuruskan oleh pegawai-pegawai muda.

Plaque Perasmian Masjid Versi Jawi

Info Pembinaan Masjid

Diagram Masjid

Laman Berbumbung

Menara Masjid Yang Unik

Tempat Duduk Bersantai

Dari Sudut Belakang Sebelah Kanan

Plaque Perasmian Masjid
Masjid Raja Haji Fi Sabilillah Cyebrjaya ini telah dirasmikan pada 17 Ramadhan 1437H bersamaan 22 hb Jun 2016 oleh Sultan Sharafuddin Idris Shah Al Haj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al Haj.

Pada waktu Asar Selasa 5 Disember 2017, buat pertama kalinya wakdan menjejakkan kaki ke masjid ini ketika solat Asar. 

Semoga masjid ini akan diimarahkan semaksimum mungkin bersesuaian dengan keindahan dan kemodenannya di mana kos pembinaan masjid melebih 40 juta ringgit.

Insya Allah, wakdan akan singgah bersolat lagi di masjid ini jika berada di Cyberjaya.

#MisiHjSalehSolatDiSeribuMasjid

Nota:
Wakdan perasan masjid-masjid baru di Negeri Selangor diurus dan diimamkan oleh pegawai dan imam yang masih muda. 

Selain itu, info pembinaan seperti kos dikongsi untuk tatapan orang ramai.

TTDI Jaya
8/12/2017

No comments:

Post a Comment