Wednesday, December 6, 2017

Masjid No 1 - Masjid Sultan Abdul Samad KLIA

Masjid nombor 1 bagi MISI SOLAT DI SERIBU MASJID adalah Masjid Sultan Abdul Samad KL International Airport. 

Buat kali pertamanya aku bersolat maghrib di masjid ini pada 1hb November yang lalu. Ketika maghrib hampir menjelang, aku drop off seseorang di KLIA 2.

pintu masuk masjid
Melalui "Pakcik Google", aku mendapat tahu masjid ini dibina pada tahun 1997. Ia telah dirasmikan pada bulan Ogos 2000 oleh Sultan Selangor yang ketika itu adalah Raja Muda Selangor DYMM TENGKU IDRIS SHAH IBNU SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH AL HAJ. 

masjid dari pandangan hadapan

gambar hadapan masjid yang lebih jelas
Masjid ini telah dinamakan dengan nama Sultan Negeri Selangor yang ke 4 iaitu Sultan Abdul Samad. 

sisi kanan masjid

sisi kiri masjid
Ruang solat yang agak besar. Aku yakin seramai seribu orang boleh bersolat di ruang solat tersebut. Aku juga yakin keindahan masjid ini bisa memberi kekhusyukan yang lebih kepada para jemaah.

ruang solat masjid

Salah satu keunikan masjid ini adalah ada monitor jadual Departures dan Arrivals bagi kemudahan para penumpang yang bersolat dan berehat di masjid ini sesuai dengan lokasinya yang berhampiran dengan airport. 

Aku yakin tidak banyak masjid di dunia ini yang ada kemudahan sebegini.  

monitor jadual pelepasan dan ketibaan kapal terbang
Agak-agak berapa juta telah dibelanjakan untuk pembinaan Masjid Sultan Abdul Samad KLIA ini?

No comments:

Post a Comment