Tuesday, October 11, 2011

Solat Jumaat Di Masjid Besi Putrajaya

Jumaat lepas yang jatuh pada tanggal 7hb Oktober, wakdan (saya, dialek etnik Kampar) bersolat Jumaat di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin atau Masjid Besi di Putrajaya. 

Cadangnya nak bersolat di Kuala Selangor untuk menjemput Anis dari asramanya. Tetapi memandangkan agak lewat beredar dari bangunan BHEUU yang bertentangan setelah selesai tugasan, terpaksalah wakdan tukar rancangan. Bagus juga kerana dapat bersolat Jumaat di masjid tersebut (kalau tak silap) for the first time. Sebelum ini sudah pernah bersolat waktu sambil membawa family jalan-jalan di Putrajaya.


masih ada ruang yg kosong

Selesai ambil wudhuk, wakdan dengan segera masuk ke ruang masjid. Walaupun khatib sudah bersedia untuk menyampaikan khutbahnya, wakdan masih berjaya berada dalam saf yang tidak jauh dari mimbar. Begitulah lazimnya di Malaysia. Walaupun ramai yang datang awal tetapi suka berada di saf-saf belakang atau diluar masjid.

Amat jauh berbeza di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Para jemaah akan datang awal dan berebut-rebut ke saf hadapan.

Alangkah indahnya dan amat menarik jika budaya datang awal ke masjid dan berebut-rebut memenuhi saf-saf hadapan berlaku di negara kita. Wakdan yakin budaya sedemikian boleh dipupuk apatah lagi telah ramai rakyat Malaysia yang telah menjadi tetamu Allah di Baitullah dan bumi anbiya'.

Bukankah kita ada semangat MALAYSIA BOLEH?  

No comments:

Post a Comment