Friday, October 14, 2011

Muhasabah di Pagi Jumaat

Hari ini Jumaat, 14 Oktober.


Penghulu hari, Jumaat, datang lagi. Waktu menunjukkan hampir jam 11.00 pagi. Di Madinah ketika ini baru pukul 5.00 pagi. Ketika di Mekah masa musim haji lepas, di waktu-waktu begini wakdan sudah berada di Masjidil Haram. Jika datang pukul 11.00 pagi ke atas, sudah pasti tidak dapat berada di saf hadapan. Silap-silap hanya dapat saf berdekatan pintu masuk.

Tetapi di Malaysia, setengah jam sebelum azan berkemundang kita masih belum berada di masjid. Begitulah kelemahan kita sebagai umat Islam di zaman ini. Alangkah bagusnya jika budaya lewat ke masjid di hari Jumaat dapat diubah. Tetapi dapatkah ia berubah jika kebanyakan para bapa, pakcik dan dan abang tidak menunjukkan teladan yang baik?  

Teringat wakdan tentang fakta penyakit jantung sebagai punca kematian nombor wahid di Malaysia. Mengikut statistiknya, satu dari enam orang rakyat negara ini mendapat risiko penyakit tersebut. 

So, apa yang perlu kita buat untuk menjaga kesihatan? Jaga diet pemakanan adalah salah satu daripadanya. Teringat wakdan sewaktu di Mekah dahulu. Selain mengamalkan minum air zam-zam setiap waktu, wakdan juga memaksa diri untuk makan madu. Ya, madu. Sudah terbukti madu amat berkhasiat menurut kajian sains dan perubatan. Islam sendiri telah menyarankan  seperti firman Allah berikut dalam surah an-Nahl.



"Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok- pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia."


"Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit. Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir."


Jadi, marilah kita mengamalkan makan madu. Semoga kesihatan kita sentiasa terjaga dan baik agar kita dapat beribadah kepada Allah yang maha esa sebaik mungkin.

No comments:

Post a Comment