Tuesday, October 11, 2011

Jemaah Haji Malaysia Meninggal Dunia Jatuh Dari Tingkat 9 Hotel Al-Haram Madinah

Tidak semua berita kematian jemaah haji di tanah suci - Mekah dan Madinah, yang laporkan di media cetak dan elektronik. 

Tetapi berita tentang kematian seorang jemaah haji wanita dari Shah Alam Sabtu lepas telah mendapat perhatian pihak media negara ini. Dilaporkan jemaah wanita tersebut telah meninggal dunia setelah terjatuh dari tingkat 9 sebuah hotel di Madinah ketika waktu Asar (pukul 4 petang waktu tempatan).

Begitulah ajal dan maut seperti bila dan dimana hanya Allah yang menentukan. Semoga Allahyarhamah ditempatkan di kalangan hamba2NYA yang beriman dan bertaqwa. Al fatihah ...

Dikhabarkan nama hotel tersebut ialah Hotel Al Haram. Memang benar hotel tersebut menempatkan jemaah haji Malaysia disamping 2, 3 buah hotel yang lain. Wakdan (saya, dialek etnik Kampar) dan isteri tidak menetap di hotel tersebut yang sangat hampir dengan Masjid Nabawi. Malah hanya di hotel tersebut yang ada kaunter pengeluaran wang TH.  

Hotel Al Haram di Madinah tidak jauh dari laluan utama ke Masjid Nabawi

Diharapkan jangan ada yang takut atau tidak mahu ditempatkan di tingkat 9  hotel tersebut disebabkan kematian ini. Jangan takut dengan peristiwa ini. Tetapi takutlah kepada ALLAH. Ambillah peluang berada di Madinah dan Masjid Nabawi untuk membersihkan diri dari dosa dan noda. Bertaubat dan beristighfar banyak2 kepadanya. 

Lakukan solat2 sunat seperti tahajjud, taubat dan hajat, membaca al-Quran dan berzikir. Bersihkan jiwa, lapangkan dada dan menyerah dirilah kepadaNYA YANG MAHA ESA. 

Jangan semata-mata mengejar solat 40 waktu, tetapi cuba muhasabah diri, hayati dan fahami kehidupan dan kewajipan sebagai seorang muslim. Insya Allah, kita akan mendapat kemanisan dan kenikmatan menunaikan fardhu HAJI. 

No comments:

Post a Comment