Friday, October 21, 2011

Fahim Ikuti Program Bacaan Yasin



Girang hati wakdan malam tadi kerana Fahim si anak bongsu nak ikut ke masjid. Malam kelmarin dia turut serta mengaji bersama dalam kelas pengajian al-quran. 

Malam tadi malam Jumaat. Ada program membaca yasin di masjid seperti selalu. 

Teringat wakdan sewaktu umur sebaya Fahim di tahun-tahun 1970an di kampung. Insya Allah, wakdan bersama2 orang kampung akan turut serta aktiviti membaca yasin di rumah Kiyai Haji Shuhud, Imam kampung.

Apalah sangat aktiviti bagi kanak2 seperti wakdan ketika itu. Bukan ada astro yang siarannya 24 jam. Bukan ada internet untuk berfacebook atau menonton you tube. Bukan ada computer game hendak dimain.

Jadi, ke suraulah wakdan banyak menghabiskan waktu di sebelah malam terutamanya di malam Jumaat. Bermain-main dengan rakan sebaya samada di laman atau di dalam surau di waktu senggang. 

Tersenyum wakdan dibuatnya bila mendengarkan Fahim mengadu tak dapat mengikuti bacaan yasin yang dibaca secara bersama.

Setelah selesai solat Isyak, para jemaah berbaris untuk mengambil makanan. Agak istimewa menu minggu ini. "Mmmmm sedekah beberapa jemaah haji yang bakal menjadi tetamu Allah tahun ini" bisik hati wakdan.

Semoga mereka yang bersedekah itu akan selamat pergi dan selamat pulang serta mendapat haji yang mabrur. Insya Allah.

enak .. alhamdulillah .. rezeki 

Razip Idris .. 5 tahun, rakan sekelas 

Memandangkan meja-meja makan telah penuh, rakan wakdan, Razip (gambar di atas), ajak makan bersila di serambi masjid. Seronok juga sekali sekala makan bersila ...

No comments:

Post a Comment